De gamla backstagsblocken stod direkt på däck med följd att fukt letar sig in i kanterna av beslaget. Nu kommer beslagen att ställas på klossar för elliminera detta.
Här pågår demontering av samtliga beslag i däck inför slipning och ytbehandling av däck och brädgångar. På bilden demonterar Bobby vantskruvar och täckplåtar kring röstjärnen.
Alexander passar även på att byta rufftakets beklädnad. Det gamla var av glasfiber. Glasfibret hade nästan ingen vidhäftning kvar mot plywooden och kunde lyfta av i ett stycke! Det nya kommer att göras i Mahognyfanér som epoxylimmas mot det gamla med en väv imellan.
På bilden sätter han upp styrlister för att fräsa bort den övre delen av ruffsargen som blivit dålig av att glasfibret inte hållit tätt. Ny mahogny kommer att limmas dit istället.
Här har Alexander lagt det nya däcket av Oregon Pine på Plywood. Däcket ligger i Epoxy och nåten görs även dom i Epoxy med den skillnaden att i nåten använd epoxylim med grafitpulver i för att få dem svarta.
Nu äntligen är alla lusar limmade, alla nåtlister klara, alla hål pliggade och allt är utputsat. Betsning är utförd och det första lagret linolja är påstruket.
SNYGGT!
Nu är vi inne på slutspurten av fribordsjobbet. Här fräser vi den sk "snobbranden", den är på klassiskt Schelinmanér avsmalnande i ändarna. Den fylls senare med antingen bladguld, guldfärg eller guldtejp.
Såja, nu är lamellerna på plats. Man kan aldrig ha för många tvingar.
Alexander leder arbetet med brädgången och får god hjälp av Andreas T, vår lärling.
Nu är arbetet igång med att tillverka den nya brädgången. På förskeppet blir den lamelllimmad. Här har Alexander satt upp alla mallar med rätt vinkel/lutning som behövs. Den första lamellen är på plats. Nu ska de andra limmas på.
Axel håller här på att renskrapa friborden. Här använder han en parkettsickel.
Bobby märker ut den målade vattenlinjens kanter med markeringar gjorda med stämjärn. Viktigt att göra detta innan den målade vattenlinjen försinner i renskrapning av friborden.