Nu i höst kom Sk150:an Beatrice Aurore in i Stockholms Båtsnickeri ABs verkstad.
Bea kommer till oss efter en kraftig grundstötning sommaren 2017 där både kölen och rodret skadades. Kölen hade både en större skada i framkant där den är sned på flera centimeter men främst hade det aktre partiet tagit skada och forcerats ca 10cm sidledes. Även hjärtstocken blev krökt och ska nu riktas eller bytas.
Kölen lagades provisoriskt på Sune Carlssons båtvarv direkt efter skadan, men nu skall kölen ned och beslut skall tas om slutlig åtgärd.
Här nedan kan du få in titt in i arbete!
Klicka på Bilderna för full storlek.
Stockholms Båtsnickeri har en stor port nästan 6 meter hög och 6 meter bredd. Men det känns trångt när en SK 150:a ska passera in.
Beatrice Auror lyftes av en av Edins Kranars större kranar och kördes sedan in på slamkrypare som är inhyrd från Winbergs Varv.
Inne i hallen står nu Sk150an Bea, 12mR Princess Svanevit och en Nordisk Kryssare(som ska få en ny botten). Sammanlagt 180 fot vackra och smäckra yachter.
Sambordet, som "bara" är 30 år, monteras bort helt för att sedan återmonteras
För att komma åt bultar och infästningar är det många olika installationer som måste monteras bort innan man kommer åt. Tankar, rördragningar, länspumpar m.m.
Skärgårdskryssare har smala och djupa kölsvin.
Sambordet monteras ned för att komma åt de kölbultar som man inte når inne från båten
Muttrarna på bultarna punktsvetsat fast och gängas sedan upp loss från blyet. På detta sätt behövdes inte blyet brännas ut ur kölfickorna. Detta kräver dock mycket kraft och uppfinnarrikedom! Och många omtag i små utrymmen...
När bulten lossnat från de nedre gängorna sätts ett sling runt bulten som sedan dras upp med domkraft
Näst längsta bulten ute.
Kölen slås loss från kölplankan med vanliga träkilar. Kölen står i en vagga som vi byggs på plats. Denna sänks sedan ned på tjockväggiga metallrör som vaggan sedan rullas på.
Kölen som väger ca 8 000 kg är nu nere och framrullad för inspektion.
Precis som på pyramidernas tid.
Precis som på pyramidernas tid.
Här näst ska rodret monteras ned och den krökta hjärtstocken åtgärdas.
1 kommentar:
Bra jobbat med borttagning av kölbultar, och kölen. Kommer ihåg att det var klurigt och att det krävs iderikedom. Jag såg delar när Bea renoverades 1988-91(kanske)?
Jag höll själv på att byta kölbultar på en M 30 Nr 27, Järnköl. Kommer att följa er.
Skicka en kommentar